Vi rekommenderar
- Ledarskap: Var ledare - dvs. ha fler klanfigurer än någon annan spelare - i territorier som innehåller minst sex motståndarklaner.
- Land: Se till att dina klaner finns i minst sex olika territorier.
- Religion: Se till att dina klaner finns i territorier som tillsammans innehåller minst sex helgedomar.
Noggrann drafting, handhantering, bluffning (särskilt när spelarna förstår vikten av att klara sin tur), god timing och en exakt förståelse för maktbalansen är nycklarna till seger. Efter ett upptäcktsspel är du redo för ett fullständigt och episkt spel, där en obestridd spelare kommer att bli kung av församlingen för sin förtjänst och visdom.
Även om Inis har killar som finns på en karta är det ett nybörjarmisstag att spela detta som ett stridsspel eftersom eliminering av andra klaner minskar dina chanser att få ett segervillkor för ledarskap. Fred mellan olika klaner, med eller utan en tydlig territoriumledare, är det vanliga resultatet av en klans rörelse. Naturligtvis kommer strider att förekomma, eftersom de keltiska klanerna kan vara ostyriga och en bra spelare lyssnar på sin klans folk (dvs. sin korthand). Den stridsaspekten återspeglas i klanens miniatyrer som representerar krigare. Skogsmän, herdar och handelsmän kompletterar uppsättningen av tolv miniatyrer för varje spelare; dessa yrken har ingen inverkan på spelet, men ger det karaktär.
